Тема: « What do we like to eat? »
Цель урока: обобщение и систематизация знаний учащихся по теме: «Еда».
Задачи урока:
Образовательные: (предметные)
Развивать лексические навыки по темам «Еда», «Английская еда»;
Активизировать употребление лексических навыков по темам «Еда», «Английская еда»;
Развивать монологическую речь по теме.
Развивать иноязычную коммуникативную компетенцию в совокупности ее составляющих – речевую, языковую, социокультурную, учебно-познавательную.
Формировать у учащихся потребности изучения иностранного языка и овладение им как средством общения, познания, самореализации.
Развивающие: (метапредметные)
Развивать коммуникативную компетенцию, включая умение взаимодействовать с окружающими;
Учить строить высказывания по образцу и самостоятельно;
Развивать учебно-организационные умения (самостоятельная работа, самоконтроль), умение нацелить себя на выполнение поставленной задачи (учебно-организационные);
Развивать умения конструктивно действовать (даже в ситуации неуспеха);
Развивать умения использовать речевые средства и средства информационно-коммуникационных технологий;
Развивать умение планировать свое речевое и неречевое поведение;
Развивать внимание, память, наблюдательность, вырабатывать стойкую мотивацию к изучению языка.
Осуществлять регулятивные действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки.
Воспитательные: (личностные)
Способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной и мотивационной сферы личности учащихся;
Воспитывать стремление к совершенствованию собственной речевой культуры в целом;
Прививать интерес к изучению иностранного языка посредством игровых моментов;
Воспитывать умение работать в парах, группах, самостоятельно;
Практические:
Расширять словарный запас учащихся.
Развивать умение общаться на иностранном языке.
Оборудование урока: компьютер, проектор, презентация к уроку, дидактический материал, видео “Angelica Israel Cooking Show”, “If you are happy ”.
Тип урока: комбинированный.
Вид урока: урок развитиялексических и коммуникативных навыков.
Форма: традиционная с использованием игровых элементов.
Элементы применяемых технологий:
коммуникативно-ориентированного обучения
развития познавательных интересов
активизация учебной деятельности
учебно-познавательная игра
информационные технологии
здоровьесберегающая
дифференцированного обучения
Межпредметная связь: страноведение, технология.
Ход урока.
Начало урока. Организационный момент.
Teacher: Good morning, dear girls and boys!
Pupils: Good morning, Good morning, Good morning to you, Good morning, Good morning, We are very glad to see you!
Teacher: I am glad to see you, too! Sit down, please. How are you?
Pupils: We are fine, thank you. And how are you?
Teacher: I’m OK too. Who is on duty today? Who is absent today? What date is it today? What day of the week is it today? What season is it now?.... That’s right!
II. Постановкацелейизадачурока.
Teacher: Children, listen to me and say what we are going to speak about?
If we have much food
It’s very good.
Cheese for breakfast,
Coffee, ham and toast.
Butter you can add
Oh, it’s really not bad.
Pupils: (Ответыдетей). (Слайд № 1)
T.: Right you are. Today we’ll speak about what we like to eat, about tasty, healthy and useless food, we’ll repeat the words, check up your homework, and we’ll do different kind of exercises.
- I want to draw your attention to the board where the words of wisdom are written:
Eat well, feel great, look great!
I eat to live, but I don't live to eat.
I think these words can be themotto of our lesson.
Children, don’t be afraid to speak English! Let’s start working! Begin with the phonetical exercise. Look at the screen and repeat after me.
III. Фонетическаязарядка. (Слайд № 2)
[æ] | [e] |
jam salad sandwich | bread egg lemon breakfast |
[i:] | [I] |
sweet cream cheese tea | fish milk chicken chips biscuit |
[ei] | [] |
cake made plate mayonnaise | butter honey supper mushrooms |
Iv. Речеваязарядка.
1) - Let’s continue warming up our vocabulary. Listen to me and try to complete some sentences using necessary words. (Учитель демонстрирует правильный ответы, используя презентацию) (Слайды № 3 - 12)
Вкуснотища – Very good! Пищу называют – food.
Это вовсе не каприз, сыр мы называем – cheese.
Арбуз предпочитаю сливам, арбуз иначе – water-melon.
Узнали все впервые, что груша – это pear.
Масло нужно всем ребятам. Масло по-английски – butter.
Без соли борщ не лезет в рот. Соль по-английски – просто salt.
Ведро воды не принесете? Вода, водичка будет – water.
Слива тут и слива – там. Слива по-английски – plum.
Виноград мы съели весь. Виноград – иначе grape.
Мясо жарится, шкварчит, мясо по-английски – meat.
2) Игра «Что исчезло». (Карточки на доске)
T.: - Let’s play an interesting game. It’s called “What is missing?” You can see some pictures on the blackboard. - How many pictures can you see?
P.: - Seven pictures.
T.: - What can you see on the pictures?
P.: - Pie, omelette, biscuit, ice-cream, sweets, bread, juice.
T.: - Try to remember the food. Now close your eyes… Open your eyes. What is missing? Right you are. It is bread.
V. Развитие навыков устной и письменной речи по теме «Foodandhealth».
1. T.:
Look at the screen, please. There are a lot of pictures on the screen. These words are well – known for you. (Слайд №13)
Dear boys and girls, answer my questions (фронтальныйопроскласса):
Do you like milk? Do you like ice – cream? etc.
Which is your favorite food or drink?
2.
Open your exercise - books, please. Make a list of six things (My favorite food is …). (Слайд № 14)
3. T.: Then write the words on your list in two columns: healthy and unhealthy food (Учительраздаетзаранееподготовленныешаблонытаблицы) (Cлайд № 15)
Let’s try to compare your answers.
For example: I think pizza is healthy but coke is unhealthy. (фронтальныйопроскласса) 4. T.: Complete the table with the words from the box. (Слайд № 16)
Keep your healthy | Give you energy | Help you to grow and make you strong | Empty foods |
1…. 2…. | cereals 3…. pasta 4…. | cheese 5…. 6…. fish | 7…. coke 8…. |
Words:bread, butter, meat, sugar, sweets, fruit, chips, vegetables
- Look at the screen and correct your answers if they wrong. (Слайд № 17)
Answers: fruit and vegetables – keep your healthy, bread and sugar – give you energy, butter and meat - help you to grow and make you strong, sweets and chips – empty foods.
T.: - What can we say about food? (healthy, unhealthy)
- Name healthy food.
- Who can name unhealthy food?
VI. Музыкальная пауза с физкультминуткой. (Cлайд № 18 )
"If you are happy".
1. If you are happy, and you know it,
Clap your hands!
If you are happy, and you know it,
Clap your hands!
If you happy, and you know it,
Then you really want to show it,
If you are happy, and you know it?
Clap your hands!
2. Stamp your feet.
3. Nod your head.
4. Turn around
5. Say "We are!"
VII. Совершенствование навыков устной речи .
Teacher: Now, children, I want to talk to you a little. Answer my questions, please through the texts “Sweet tooth” and “English sandwiches ” you may open your books at p.132 ex. 30, p.133 ex.34 | |
2. What sort of sweet things do the British like? 3 Have you a sweet tooth? 4. What kind of sweets do you like? 5. Is it healthy to eat much sweet food? How do you think? Is it healthy for your tooth? Teacher: You mustn’t eat so much sweet food; you must to eat more fruit and vegetables. 6. Do you like sandwiches? 7. What sort of sandwiches we can buy in the sandwich shops in London? | 1. That means they like eating the sweet things. 2. The British like rolls, buns, cakes, pies, puddings, jams, biscuits. 3. Yes, I have. 4. I like…. 5. No it isn’t. It is unhealthy to eat much sweet food. Our tooth will be spoil, ill. 6. Yes, I do. 7. They are meat sandwiches, salad sandwiches, meat and salad sandwiches, cheese sandwiches, egg or fish sandwiches, and even fruit sandwiches |
VIII. Совершенствованиенавыковаудирования.
T.: And now it's high time to watch a short film «Angelica Israel Cooking Show ».
After watching this film be ready to answer some questions: (Cлайд № 19 )
What are the girl’s name? (Her name is Angelica.)
What is the girl going to make? (The girl is going to make fish stick sandwich)
What ingredients does she need? (She needs lettuce [’letis], ketchup, stick fish, two carrots, one roll and cheese)
IX. Творческое задание. Работа в парах.
T.: And now I have a special task for you. You need to make and draw healthy menus [’menju:z] for breakfast, lunch and dinner. Work in pairs. (Слайд № 20)
X. Рефлексия.
T.: - Now, do you know what food is healthy and unhealthy for you?
- Let’s try to value your impressions after our lesson. (анкетирование)
1.На уроке я работал | активно / пассивно |
XI. Домашнеезадание.
T.: Now, children, I give you your home work. It is the card with 3 exercises. The first exercise is for “3”, the first and second are for “4”, the first and second and third are for “5”, all of you can choose what kind of mark you want to get.
XII. Итогиурока.
- Dear children! You work hard today: you spoke English, wrote, read and did different tasks and you have good results!
- The lesson is over. Goodbye
Home work card
Circle the odd word out.
1. Apple, banana, carrot, orange.
Breakfast, lunch, coffee, dinner.
Milk, bread, cheese, butter.
Tea, milk, coffee, cheese.
Oil, honey, butter, sweets.
2.Choose the correct preposition. Circle it.
Russian borsch is made of/from cabbage, potato, onion, and beetroot.
Mars is made of/from chocolate, sugar.
Cake is made of/from butter, sugar, chocolate.
Salad is made of/from tomatoes, cucumbers.
Sausage is made is made of/frommeat.
Ice cream is made of/frommilk, sugar.
Pop corn is made of/fromcorn.
Omelet is made of/fromeggs and milk.
3.Read about Sally, John, Kate and Martin, whose food is it? Fill in the table.
Sally likes pizza and bananas, but she doesn't like carrots. John likes apples and rice, but he doesn't like bananas. Kate likes pizza and bananas, but she doesn't like apples. Martin likes lemons and onions, but he doesn't like rice.
Sally | John | Kate | Martin | ||||||
likes | doesn’t like | likes | doesn’t like | likes | doesn’t like | likes | doesn’t like | ||
Резерв времени:
I. Упражнение запиши и скажи что ты любишь есть. Card. Your task write down what you like to eat and you don’t like. Задание по карточкам (каждому раздать карточку, заполняют что любят, что не любят, затем по карточкам рассказывают друг другу, что любят, а что не любят) P↔P