План-конспект занятия “Be tolerant and you will prevent conflicts”

Задача данной разработки - совершенствовать навыки коммуникативной компетенции в устной речи; аудировании, развивать творческие способности обучающихся, их умении анализировать и делать выводы. Способствовать воспитанию толерантности и политической грамотности обучащихся, прививать интерес к изучению английского языка.

Содержимое разработки

ГБПОУ ВО Воронежский техникум промышленно-строительных технологий











ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАНЯТИЯ


BE TOLERANT AND YOU WILL PREVENT CONFLICTS”


(английский язык, 10 класс)









Выполнила: преподаватель английского языка

Романова Т.М.




















Воронеж 2018



Цели урока:


Образовательные: совершенствовать умения и навыки коммуникативной компетенции по видам речевой деятельности в области: устной речи (говорения); аудирования (на материале аудиотекста - извлечения определенной информации из прослушанного текста, заполнение пропусков текста недостающей информацией).


Развивающие: развивать творческие способности школьников, умения анализировать, обобщать, делать выводы.

Воспитательные: Воспитывать толерантность, политическую грамотность учащихся.

прививать интерес к изучению английского языка.

Сопутствующая задача – контроль умений учащихся самостоятельно оценивать себя и своих одноклассников в разных видах речевой деятельности.

Оборудование: карточки с заданиями, компьютер, экран, проектор, презентация “Майкл Джексон”.


ПЛАН УРОКА


  1. Мобилизующий этап урока.

2 мин.

  1. Сообщение темы, постановка проблемной задачи.

1 мин.

  1. Фонетическая разминка.

5 мин.

  1. Самоопределение учащихся на основе антиципации.

5 мин.

  1. Relaxation. 

2 мин.

  1. Момент осознания учеником недостаточности имеющихся знаний.

5 мин.

  1. Развитие навыков аудирования с целью извлечения определенной информации.

10 мин.

  1. Закрепление материала.

10 мин.

  1. Рефлексия.

5 мин.

  1. Домашнее задание.

1 мин.

  1. Заключительный этап урока, подведение итогов.

1 мин.




Ход урока

        1. Мобилизующий этап урока (Организационный момент. Приветствие, сообщение о характере работы на данном уроке)

Teacher:  Good morning, boys and girls! I am glad to see you. Take your seats. How are you? I hope you are fine. I think you are all right. All are ready for the lesson. Who is on duty today?


2, 6. Сообщение темы, постановка проблемной задачи. (Формулируют сами учащиеся, учитель подводит учащихся к осознанию темы)

Teacher:  What was the main topic of all our lessons during this term?


Students: For all this term we have been talking about conflicts between people, their reasons, the ways of preventing conflicts and their peaceful resolution, the Universal Declaration of Human Rights.


Teacher: As you guess, today we shall speak about conflicts, the Universal Declaration of Human Rights. The theme of our lesson is «Be tolerant and you will prevent conflicts». At the end of the lesson you have to answer the following questions:

(используется презентация Power Point). (Момент осознания учеником недостаточности имеющихся знаний (целеполагание))

Be tolerant and you will prevent conflicts”. Is it true? Do you agree with this statement?

How to be tolerant?


Teacher: 

You will evaluate your work and a work of your classmates yourselves using the evaluation sheet. (О самооценке и взаимооценке работы учащимися.)

Evaluation Sheet

Name

Speaking

Reading

Listening

Pronunciation

Right answers

Your answer 


 

 

 

 

 


 

 

 

 


3. Warming up. Фонетическая разминка.

Teacher: Well done! Let’s practice your phonetic skills. Listen and repeat the words. Mind the word stress! (Учащиеся прослушивают фонетическую запись новых слов и выражений с. 132 упр. 94)

  1. Private – privacy

  2. Suffer – suffering

  3. Racial – racism

  4. Tolerant – tolerance

  5. Cruel – cruelty

  6. Equal – equality

  7. Ethnic – ethnicity

  8. Protect – protection

  9. Declare – declaration

  10. Discriminate – discrimination

  11. Prohibit – prohibition


4.Самоопределение учащихся на основе антиципации. «Мозговой штурм» - “How to resolve a conflict?” (работают в группах) (с. 109 упр.25).


First group:  How can people resolve conflicts? What should people understand if they want to prevent war? How can we build peace in the world? Why do conflicts happen in the world?


Second group: Why do political parties and states have conflicts? What can different conflicts lead to? What can we do about conflicts?


Teacher: Thank you. The next group.


5.Relaxation. 

Teacher:  Listen to the song of M. Jackson «Don't matter if you're black or white…

While listening brainstorm your ideas on the theme of HUMAN RIGHTS.

(Учащимся предлагается посмотреть видео-клип на песню Майкла Джексона)


7.Развитие навыков аудирования с целью извлечения определенной информации. (Listening).

Teacher: Very well!  To begin with, let’s learn some facts about the Universal Declaration of Human Rights. Listen to the text and tick the Human Rights you hear about. Then say which ones were not mentioned in the text. (p. 131 ex. 95)


ST 1,2,3… (Дают свои ответы):

A. 1. To speak freely

2. To get educated

3. To choose the work you like

3. To choose the climate you want to live in

4. To be equal with other people

5. To get a driving license at the age of 14

6. To know what your rights are

7. To be protected against religious discrimination

8. To be protected against strict teachers


B.

Teacher: Well done! I think you want to know some interesting facts about the Universal Declaration of Human Rights. Now open your books on page 131 ex.96. Read the text. The following words are missing: protection, discriminate, discrimination, human. Fill in each space with one of these words. Listen to the text and check your choices. Work in pairs!

(самоконтроль - учащиеся работают в парах, проверяя друг друга; используется презентация Power Point)

In 1948, the United Nations wrote the Universal Declaration of Human Rights. It listed 29 different … (1) rights. According to the declaration, every person has the right to speak freely, to marry whomever he/she wants, to choose the work he/she likes and to get an education. The list of human rights includes protection against cruel punishment and … (2) against racial, ethnic, sexual, and religious… (3). These rights are important for people throughout the world. But in some countries, people live without these rights. People still practise racism and … (4) against others.

(Keys: 1.human; 2. protection; 3.discrimination; 4.discriminate)


C. Task №1. Work in groups. Name some principal rights of human.

(Назовите основные права и свободы человека. Группа, которая назовет больше прав и свобод человека и выполнит задание быстрее, получит большее количество очков).

  1. Закрепление материала.

Task №2. Prepare the dialogs (conversation) about the Universal Declaration of Human Rights. Work in groups.


Task №3. Работа по карточкам.

Fill in the words: (заполните пропуски; используются задания на карточках)

A)

Every person has the ………to speak freely.

The list of human rights includes protection against…….. punishment.

It is important to know that according to the……………… every person has the right to get an education.


cruel

Declaration

right


Every person should have the right to decide whom to……….

Violence on television should be………….

People still practice racism and …………………against others.

The Universal Declaration of………….Rights is a very important document.


Human

marry

discriminate

prohibited


B) «Right game». Now we shall play a game. You must match the phrases and cards. (Соотнесите фразы и карточки).

e.g. No one shall be subjected to kill – Card №1


Card №1. Нельзя убивать.

No one shall be subjected to kill.


Card №2. Нельзя пытать.

No one shall be subjected to torture.


Card №3. Нельзя содержать рабов.

Slavery shall be prohibited.


Card №4. Достигнув определенного возраста, человек может жениться на ком пожелает.

Men and women of full age have the right to found a family.


Card №5. Люди могут говорить и писать то, что хотят.

People can speak and write what they want.

Card №6.Людям разрешается критиковать свое правительство.

People can criticize their government.


Card №7. Люди могут разговаривать и встречаться с любым человеком.

People can speak and meet with any person.


  1. Рефлексия (итог урока).

Teacher:  Good of you. Good job! Now to resume our work let’s answer some questions and find out what have we learnt today.

Вопросы

Примерные ответы учащихся

Be tolerant and you will prevent conflicts”. Is it true?

Do you agree with this statement?

In my opinion most conflicts happen because of lack of tolerance.

How to be tolerant?

To be tolerant you should know and observe human rights in order not to offend other people and not to be offended by others.

What do you know about human rights?

The list of human rights includes protection against cruel punishment and protection against racial, ethnic, sexual, and religious discrimination.


Рефлексия

Pupil’s comments

1.Exercise I found

  • most interesting_____________________________________________

  • most enjoyable______________________________________________

  • most difficult________________________________________________

  • most boring________________________________________________

  1. What emotions do you feel? – I feel …

  • positive emotions: satisfaction/happiness/joy/success/ admiration/proud/surprise

  • negatives emotions: unsatisfaction/irritation/boredom/sadness/fear

3. Why

  • because I ……

  • . wasn’t bored

  • . worked hard

  • . didn’t relax

  • .answered properly

  • was active, emotional

  • fulfilled the task

  • receive a good mark


  1. Conclusion. Заключительная часть урока.

Teacher:   Well, our lesson is almost over. Thank you for being active at the lesson. It was very interesting to listen to your points of view.

  1. Подведение итогов, домашнее задание.

Your marks for the lesson are the following. (Учитель вместе с учениками оценивает работу учащихся на уроке.)  Now, please write down your home task. At home you are to write the essay about the Universal Declaration of Human Rights using the vocabulary of the lesson. Or you can prepare the presentation on it.

Have you got any question? The lesson is over. Good-bye.

Evaluation Sheet

Name

Speaking

Reading

Listening

Pronunciation

Right answers

Your answer 


 

 

 

 

 


 

 

 

 


















































Evaluation Sheet

Name

Speaking

Reading

Listening

Pronunciation

Right answers

Your answer 


 

 

 

 

 


 

 

 

 




















































APPENDIX


The Universal Declaration of Human Rights

Task №2. Read and translate the articles of the Universal Declaration of Human Rights. Work in groups. Ask your partners to read any article of the Declaration in English. Then find its equivalents in Russian, read them aloud.

Human rights set out in the Declaration:


Article 1

  • All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.


Article 2

  • Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.


Article 3

  • Everyone has the right to life, liberty and security of person.


Article 4

  • No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms.


Article 5

  • No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.


Всеобщая декларация прав человека

Task №2. Read and translate the articles of the Universal Declaration of Human Rights. Work in groups. Ask your partners to read any article of the Declaration in English. Then find their equivalents in Russian, read them aloud.

Права человека изложенные в Декларации:

Статья 1

  • Все люди рождаются свободными и равными в своем достоинстве и правах. Они наделены разумом и совестью и должны поступать в отношении друг друга в духе братства.


Статья 2


  • Каждый человек должен обладать всеми правами и всеми свободами, провозглашенными настоящей Декларацией, без какого бы то ни было различия, как-то в отношении расы, цвета кожи, пола, языка, религии, политических или иных убеждений, национального или социального происхождения, имущественного, сословного или иного положения.

Кроме того, не должно проводиться никакого различия на основе политического, правового или международного статуса страны или территории, к которой человек принадлежит, независимо от того, является ли эта территория независимой, подопечной, несамоуправляющейся или как-либо иначе ограниченной в своем суверенитете.


Статья 3


  • Каждый человек имеет право на жизнь, на свободу и на личную неприкосновенность.


Статья 4


  • Никто не должен содержаться в рабстве или в подневольном состоянии; рабство и работорговля запрещаются во всех их видах.


Статья 5


  • Никто не должен подвергаться пыткам или жестоким, бесчеловечным или унижающим его достоинство обращению и наказанию.

Task №3. Fill in the words:


A)

Every person has the ………to speak freely.

The list of human rights includes protection against…….. punishment.

It is important to know that according to the……………… every person has the right to get an education.


cruel

Declaration

right


Every person should have the right to decide whom to……….

Violence on television should be………….

People still practice racism and …………………against others.

The Universal Declaration of………….Rights is a very important document.


Human

marry

discriminate

prohibited



B) «Right game». Now we shall play a game. You must match the phrases and cards.

e.g. No one shall be subjected to kill – Card №1


Card №1. Нельзя убивать.

No one shall be subjected to kill.


Card №2. Нельзя пытать.

No one shall be subjected to torture.


Card №3. Нельзя содержать рабов.

Slavery shall be prohibited.


Card №4. Достигнув определенного возраста, человек может жениться на ком пожелает.

Men and women of full age have the right to found a family.


Card №5. Люди могут говорить и писать то, что хотят.

People can speak and write what they want.


Card №6. Ко всем нужно относиться одинаково, независимо от их пола, внешности, возраста или страны, из которой они приехали.

Everyone is entitled to all the rights and freedoms without distinction of any kind, such as race, colours, sex or other status.


Card №7. Люди, находящиеся в тюрьме, должны знать, почему их там держат. People who are in the prisons must know why they are there.


Card №8.Людям разрешается критиковать свое правительство.

People can criticize their government.


Card №9. Люди могут разговаривать и встречаться с любым человеком.

People can speak and meet with any person.


Card №10. Нельзя человека заставить работать.

Nobody can make people work.


Card №11. Люди могут путешествовать и покидать свою страну, если захотят. People can travel and leave their country if they want.


Card №12. Частные письма нельзя читать, а разговоры подслушивать.

It is prohibited to read private letters, to eavesdrop conversation.


Card №13. Люди могут иметь или не иметь религиозные убеждения.

Everyone has got the right to freedom of thought, religion.




Библиография


  1. Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н. «Enjoy English», 9 класс, издательство «Титул», 2011 год.

  2. http://www.un.org/en/documents/udhr/

  3. http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights

  4. http://www.google.ru/search?q=The+Universal+Declaration+of+Human+Rights&hl

  5. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/618067/Universal-Declaration-of-Human-Rights-UDHR

  6. http://www.themeister.co.uk/economics/udhr.htm

  7. http://www.openclass.ru/node/112711

  8. http://ru.wikipedia.org/wiki/Метод_мозгового_штурма

  9. http://www.azlyrics.com/lyrics/michaeljackson/blackorwhite.html

  10. http://www.youtube.com/watch?v=zjZwi_PJiio

  11. http://didaktor.ru/priyomy-obratnoj-svyazi-pops-formula/

  12. http://blogteacher.ru/pops-formula-kak-priem-uspeshnoj-refleksii.html

Сохранить у себя:
План-конспект занятия “Be tolerant and you will prevent conflicts”

Получите свидетельство о публикации сразу после загрузки работы



Получите бесплатно свидетельство о публикации сразу после добавления разработки