Конспект урока "Школьная жизнь"

Обобщающий урок в 5 классе по теме "Школа"

Содержимое разработки

МБОУ «Джалильская СОШ №2»












Разработка открытого урока

английского языка

в 5 классе

по теме «Школьная жизнь»










Подготовила: учитель английского языка

Мусина Гузель Фаритовна


















Класс:5

Учитель: Мусина Гузель Фаритовна МБОУ «Джалильская СОШ №2», учитель английского языка, пгт Джалиль, Татарстан

Место урока в системе занятий: обобщающий урок по теме «Школа»

Вид урока: комбинированный.

Тип урока: урок повторения и закрепления изученного учебного материала

Тема: « Школьная жизнь».

Цели:

воспитательный аспект:

  • прививать детям любовь к языку и к изучению культуры страны изучаемого языка;

  • формировать коммуникативную культуру (умения работать в парах, группах);

  • формировать потребности и способности к сотрудничеству.

развивающий аспект:

  • развивать навыки грамотного логически связного изложения мысли;

  • развивать аудитивные умения и навыки.

образовательный аспект:

  • систематизация языковых знаний;

  • автоматизация лексических навыков.


Оснащение урока: - классная доска;

- интерактивная доска;

- аудиозапись;

- раздаточный материал.

































Ход урока.


1Организационный момент.

Приветствие.

- Good morning, my dear friends!

I’m glad to see you.

How are you today?

At first greet your face partners and say Hello, then greet your shoulder partners and say Hi. How are you? Sit down please. Дети приветствуют партнеров по лицу, потом партнеров по плечу.

- Who is absent? - Let’s begin our lesson.


2. Совместное целеполагание.

Lets start our lesson. Look at the screen. Read the poem:

Holidays are over

Autumn has come

Every day we get up early

School has begun

Now guess what are we going to speak about today? (Today we shall speak about our school). (Дети читают стих, предполагают какая будет тема урока сегодня).

Thats right. Today we shall speak about our school life and at the end of the lesson you should answer my question: Are you happy at our school?

Для создания положительного настроя использую прием из Сингапурской методики – True-False)

Let’s do the following. If you agree with my statements you should stand up.

  • You are students of the 5th form.

  • You have four lessons today.

  • Today is Monday.

  • It is sunny today

  • You are 10 years old/11 years old

  • Your favourite subject is History/PE

  • You have Drama lessons in your timetable

  • You have a lot of friends at school

3.Фонетическая зарядка.

a) -Let’s continue our lesson with the phonetic exercise Look at the screen and name the sounds. [ʌ] [a:]     [ [z]  [θ] [ ʃ] [tʃ]     [ʤ ] (Ученики называют звуки)


b) Then name the words on the topic “School subjects” with these sounds. (Ученики называют слова по теме «Школьные предметы с этими звуками)

[ʌ] Russian, subject, Nature Study

[a:] Art, Drama    

[s] Science, History

[z] Physical Education, Music

 [θ]  Maths 

[ʃ] Russian, English

[tʃ] Literature, Nature Study

[ʤ ] Technology, Information Technology    Repeat after me.


c) - Now I’ll show you the pictures and you should name the school subjects. (Учитель показывает картинки на слайде, ученики называют школьный предмет).


d) Let’s remember what you usually do during different lessons. Connect the words.

(Работа на интерактивной доске) (Ученики цветным маркером соотносят школьные предметы и действия на интерактивной доске)



4. Аудирование (видеофайл) Now let’s watch and listen about Mag’s school.

Задача: You should answer two questions:

What’s the girl’s favourite subject?

What does she do in the lessons? (find your shoulder partner and give «five» and tell each other your answers.)

Work in group. What are your favourite subjects? Each of you gives your own answer one by one in the groups. Then one student answers what your group’s favourite subjects are.

Team number 4, speaker number 2, it’s your turn to answer.

Excellent, thank you!

What do you like to do in the lessons? (Find your face partner, give «five» and tell each other your answers.) Very good!


5. Совершенствование орфографических навыков. Работа с интерактивной доской Let’s play the game..

First of all let’s review the words and remember how to write them in English. Lets play the gameThe broken type-writer” (Дети вставляют пропущенные буквы электронным маркером.)

A_t H_st_ry

_hysi_al Educ_ti_n

Sc_ence  t_m_table 

ni_kn_me  Engli_h

_nfo_mation  l_ngu_ge, 

les_on s _bject

Mat_s  bre_k

Now P. read the words and you repeat them all together and translate. Well done!

6. Закрепление изученной лексики в речи учащихся. Использование структуры МихПэаШэа (Сингапурская методика)

-Now let’s continue our work. I would like you to stand up, move your chairs. Let’s mix! Stand in pairs. Give «five» each other .Look at the question on the screen. Think it over and answer to your partner. Each of you has 10 sec.

The first question is - Why do you like to go to school? A person who is taller begins. Well, the time is up. Second partners your turn. Don’t forget to thank each other for answers. The time is up.

(Why does Ira like to go to school? – She likes to learn new things, get good marks, get smarter, have many friends, ask a lot of questions, enjoy school parties … . Is it so?- Yes, she is right.)

- Mix.

- Pair up.

- Give five

- The second question - What do you usually do during the breaks? A person who’s name is shorter begins. Well, the time is up. Second partners your turn. Don’t forget to thank each other for answers. The time is up.

(What does Ira usually do during the breaks?Ira usually runs in the classroom, draw funny pictures on the blackboard, run and jump between the desks, have lunch, talk with my friends, …. Is it so? - Yes, she is right.)

- Mix.

- Pair up.

- Give five

- The third question - What is the most difficult subject for you? A person who has longer hair begins. Well, the time is up. Second partners your turn. Don’t forget to thank each other for answers. The time is up.

(What is the most difficult subject for Ira – The most difficult subject for Ira is …. – Really?- Yes, she is right.)

- Mix.

- Pair up.

- Give five


7. Активизация навыка построения предложений с лексикой по теме «1 сентября» . And let’s remember your first of September and tell about your first day at school this year using the following word combinations. What tense will you use (Present, Past or Future Simple)?

-get up early

-(not) be nervous

-have breakfast

- wear a school uniform

-take flowers

-go to school with my parents

-be happy to meet old friends

-give flowers to a teacher

- make a video of classmates

-be tired, but happy

Дети по цепочке составляют предложения о 1 сентября в прошедшем времени.


8. Развитие коммуникативных способностей по теме «Что делают в школе ученики и учителя)

-Say what teachers and pupils do in the lesson: (work with your shoulder partner) (Сингапурская методика даются карточки с фразами, нужно в парах разделить их на две группы: действия учителей и учеников)

-give nicknames

-ask clever questions

- discuss problems

-explain grammar rules

-learn poems by heart

-give instructions

-talk during the break

-do homework every day

-give bad marks

-get good marks


9. Развитие навыка устной речи по теме «Школьная форма». (прием «Конерс» - в двух углах надписи «Кто любит носить школьную форму» и Кто не любит носить школьную форму» учащиеся выбирают тот угол который совпадает с их мнением)) Do you wear a school uniform? Some students like wearing the school uniform but some students don’t like. There are two tables for you. Who likes to wear the school uniform choose this one, who doesn’t like – that one.

Stand in pairs. Give five each other and give your arguments for or against the school uniform. You’ll have 15 sec. Who is taller begin. Now change your roles.


10.What would you like to change in your school life?

  • Yes, I’d like to have no homework!

  • No PE lessons!

  • To come later to school.

  • I’d like not to study Biology or may be English etc. Каждый пишет на листе - что он поменял бы в школьной жизни, а потом читают по очереди вслух в группах.


You have worked hard and now let’s have a rest. Look at the screen. Then you will answer the question: Ученики смотрят на слайды фотографий, где они участвовали в разных школьных мероприятиях – 1 сентября, праздник Алфавита, Новогодние вечера, и др.

Teacher: - Are you happy at our school?

Pupils: - Yes, wee are happy at our school!

Now, tell me, what are your impressions? Do you like our lesson? Was it interesting or difficult?

What have we spoken about?

What task was the most difficult?

What task was the most interesting?

What did you like to do

Объяснение домашнего задания:

Сегодня мы с вами говорили о нашей школьной жизни. Что нам нравиться и не нравиться, что бы мы хотели изменить, счастливы ли мы в школе. Напишите сочинение «Моя школьная жизнь» используя те знания, которые мы сегодня обобщили.


11 Итоги урока. Oценки.

Let’s finish our lesson with the poem: Don’t run in the school

Always walk

Listen to the teacher

Please don’t talk

Do you like our lesson? Choose the colour that reflects your spirit:

-Thank you for your work. You were active and smart today. Your marks are…

Write down your home task

Домашнее задание.

Написать сочинение «Моя школа» (5-10пред)














Список используемой литературы.


  1. Учебник английского языка Enjoy English для 5 класса по ФГОСу М.З. Биболетова, О.А. Денисенко, Н.Н. Трубанева 2012. - с 208 


  1. Преобразование обучения в XXI веке: развитие культуры мышления/сост.Майк Тируман.-Казань: ИРО РТ, 2014. – с120



  1. Поурочные разработки по аглийскому языку к УМК М.З. Биболетовой и др «Enjoy English 3»: 5-6 классы. –М.: Вако 2009.


Сохранить у себя:
Конспект урока "Школьная жизнь"

Получите свидетельство о публикации сразу после загрузки работы



Получите бесплатно свидетельство о публикации сразу после добавления разработки