Урок открытия нового знания в 6 классе по теме «Еда»
Учебник: Биболетова М.З. «Enjoy English»-6 класс.
Провела: Тимашева С.В.
Цель: создание условий для проявления познавательной активности учеников.
Задачи:
Активизировать лексику по теме «Еда»;
Исследовать предпочтения в еде британцев и русских на материале двух культур.
Оснащение урока: ноутбук, мультимедийный проектор
Ход урока:
Мотивация и aктуализация знаний
T: Hello, everybody. Glad to see you again. Are you hungry? What would you like to eat? What is your favourite food? Read the poem. What is the poem about?
The English like fish,
The English like eggs,
They like cheese and meat,
They like cookies and biscuits.
In fact they like to eat.
But I don’t like milk,
And I don’t like bread,
Yet, I don’t like custard (cream)
On my head.
2. Этап актуализации и фиксирования индивидуального затруднения в пробном действии
T: What are we going to speak about today? Do you agree with such statements? Do you really know about it? Can you say that the English and the Russians have the same preferences in food? Can you answer my questions? Why not?
What should we do to know these facts?
3.Этап построения проекта выхода из затруднения
(make the plan of our work)
Find information
Compare information
Make conclusion
4.Этап реализации построенного проекта:
T: Write on your lists, what do the English usually eat for breakfast, for lunch and dinner? Make your predictions.
(учащиеся делают записи)
Information | breakfast
| lunch
| dinner
|
In my opinion |
|
|
|
Real facts | Milk, cereal, toast, jam, marmalade, juice, tea, coffee. Bacon, egg, sausage, tomato, fried bread. | Sandwich, snack. | Meat, fish, pasta, pizza.
|
Самостоятельная работа с самопроверкой по образцу.
T: And now, watch a small film and check your predictions and fill in the real facts.
1 отрывок - сравните свои записи (время фильма-01.47)
2 отрывок - (02.32)
3 отрывок- (03.09)
T: Compare your information and real facts. How much information have you guessed? Check the task. (сравнивают с ответом) Были ошибки? Оцените правильность выполнения задания.
Включение нового знания в систему знаний и повторения:
T: Can you say now, that the English and the Russians have the same preferences in food? (Yes, No)
What proverbs about food do you know? Give your examples.
Read these proverbs, compare them and say, what conclusions can we make?
What can we prove with the help of proverbs?
What is more traditional for each country?
Английские пословицы | Русские пословицы |
Praise is not pudding - Простой похвалой, как пудингом, сыт не будешь | Где щи да каша, там и место наше. |
Too much pudding will choke the dog- От слишком большого куска пудинга и собака подавится | Где оладьи, тут и ладно; где блины, тут и мы. |
You can’t make an omelette without breaking eggs. – Нельзя приготовить яичницу, не разбив яйца.
| Без хлеба да без каши ни во что и труды наши. Щи да каша- пища наша. |
Т: В последнее время россияне, как и англичане, стали предпочитать иностранную кухню. Не это ли нас объединяет?
Do you like Italian food?
What can you cook?
Do you like pizza?
Now, analyze the poem and say, what does the author compare pizza with?
What picture can you draw in your mind?
I'm making a pizza the size of the sun,
a pizza that's sure to weigh more than a ton,
a pizza too massive to pick up and toss1,
a pizza resplendent 2with oceans of sauce.I'm topping my pizza with mountains of cheese,
with acres3 of peppers, pimentos4, and peas,
with mushrooms, tomatoes, and sausage galore5,
with every last olive they had at the store.My pizza is sure to be one of a kind,
my pizza will leave other pizzas behind,
my pizza will be a delectable6 treat
that all who love pizza are welcome to eat!The oven is hot, I believe it will take
a year and a half for my pizza to bake.
I hardly can wait till my pizza is done,
my wonderful pizza the size of the sun.
(1.бросить, 2. восхитительный, 3. [eikэ]- акр, 4.красный стручковый перец, 5. изобилие, 6. прелестный)
Т- What special words are used by author to describe this pizza?
Нарисуйте то, о чем вы сейчас прочитали в стихотворении.
7.Этап рефлексии учебной деятельности:
Продолжи мою фразу: сегодня я научился как…., я могу……, я знаю как…., я не могу…., мне не понятно, что….
8. Информация о домашнем задании: составь ситуацию, используя английские пословицы, с которыми вы познакомились на уроке .